tisdag 21 maj 2013

Krämig saffrans-wok på spenatbädd

I dag var jag så sugen på saffran. Så vad skulle jag då hitta på? De recept jag hittade stämde inte med vad jag hade hemma så jag komponerade ihop ett eget inspirerat av en färdig pastasås som jag såg i kyldisken för ett tag sedan.



1 aubergine
1,5 paprika
ca 10 soltorkade tomater
1 knippa färsk grön sparris
torkad vitlök
torkad chili
1 msk flytande honung
smör att steka i
3 dl vispgrädde
1 pkt (0,5 g) saffran
salt och peppar
Färsk spenat

Gör så här:
  • Börja med att koka upp sparrisen i lättsaltat vatten och koka tills den har lite mer motstånd än du vill ha den.
  • Smält smöret i en wok eller stekpanna och fräs alla grönsakerna inklusive de soltorkade tomaterna tillsammans med kryddorna (utom saffran).
  • När grönsakerna blivit lagom mjuka slå på grädde och saffran och koka ihop en stund.
  • Servera på en bädd av färsk spenat.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar