tisdag 14 maj 2013

Fyllda pitabröd

Sommaren är på väg, det har jag bestämt även om regnet öst ner hela dagen. Då tycker jag det passar med lite picknick-inspiration även om vädret inte tillåter nån riktig picknick. Jag hittade receptet på Vegetarisk måndag  och var så klart tvungen att testa det men min vana trogen så var jag tvungen att ändra lite i receptet så det passar mig lite bättre. Här kommer min något modifierade version:


2 dl röda linser
2 tsk curry
1 kanelstång
½ tsk gurkmeja
3 urkärnade, strimlade röda chili
4 dl kokosmjölk
250 g färsk bladspenat
1 msk kokosolja till stekning
1 hackad röd lök
1 finriven vitlök (solo, alternativt 2 klyftor)
1 tsk gula senapsfrön


Gör så här:
  • Skölj linserna och lägg dem i en gryta med curry, kanel, gurkmeja, chili och kokosmjölk.
  • Koka upp under omrörning och sjud sedan under lock tills linserna är mjuka, 8-10 minuter. Ställ åt sidan.
  • Hetta upp olja och fräs lök, vitlök och senapsfrön några minuter.
  • Tillsätt de kokta linserna och spenaten och hetta upp.
  • Servera i pitabröd med färska grönsaker till (exempelvis tomat, gurka och paprika.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar