måndag 27 maj 2013

Gratäng med mersmak.

I dag köpte jag ägg från en kollega som har egna höns och då var jag ju "tvungen" att laga något med ägg. Dessutom var jag på en stor internationell marknad i helgen och där inköptes lite chèvre från ett franskt marknadsstånd så det ville jag ju också få med. Resultatet? (Den gula färgen kommer från äggen som jag är alldeles förundrad över)




3 rödbetor
olivolja
3 ägg
ca 1 dl havregrädde
ca 150 g chèvre
1 broccoli-bukett 
salt och peppar
flytande honung



 



Gör så här:
  • skiva rödbetorna tunt och ringla över lite olivolja. baka dem i ugnen tills de fått lite färg och blivit mjuka.
  • Lägg de ugnsbakade rödbetorna i en ugnsform tillsammans med broccoli och chèvre.
  • Vispa ihop ägg och havregrädde till en äggstanning och slå den över grönsakerna.
  • Salta och peppra.
  • Ställ in i ugnen tills äggstanningen stannat och osten fått gyllenbrun färg.
  • Ringla rikligt med honung över och servera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar